Företag

Hur går det för din butik?

Att ha en fysisk butik har aldrig varit svårare. Konkurrensen längsmed gatan är inte längre ditt största problem, det är online shopping. E-handel tar kunderna trots att väntetiden är längre och du behöver bekosta frakt för att få hem varorna. Lättheten att beställa online, de lägre priserna och de större utbudet jobbar emot dig. Det kräver att du tar pulsen på din butik flera gånger om året för att hitta mönster och förbättringsmöjligheter.

Besöksräknare

Det finns företag som mäter antal besökare i butiken och sammanställer datan åt dig. Du kan få en inblick i hur många som faktiskt besöker butiken, hur länge de stannar i snitt samt vilka vägar de går från hylla till exit. Visste du att bara runt 10-20% av alla besökare i butiken faktiskt bli kunder? Du får större synlighet som fysisk butik men färre kunder eftersom de måste vara på plats för att handla. Genom att lista ut hur många besökare som handlar kan du gå vidare med analysen.

Hyllorna

Med datan kan du se hur besökarna rör sig i butiken. Detta kan vara viktig för att se vilka hyllor som lockar besökarna mest. Där har du kanske varorna du borde fokusera på. Varor som säljer dåligt kanske borde byta plats eller bytas ut?

När säljer du

Du får också viktig information om när du säljer bra. Samma data kan du få genom att gå igenom din försäljningsstatisk men tillsammans med besöksräknaren får du ett kraftigare verktyg och kan se när du har som mest fottrafik i butiken. Öka dina erbjudanden under säljtoppar och fundera över varför folk undviker butiken vissa dagar och tider.